Koude levering

Info koude levering - Info algemeen

4 juni 2021

Het WKO systeem is overgeschakeld naar de levering van koeling.
Dit betekent dat je de woning kunt koelen door de temperatuur, op de thermostaat in je woonkamer, lager in te stellen dan dat de temperatuur op dat moment in de ruimte is.
Het koelen wordt in de display weergegeven door een ijs-symbool.

Koelen is alleen mogelijk zodra het systeem is overgeschakeld. Verwarmen is het gehele jaar mogelijk.

Lees hier onze tips voor een duurzaam gebruik van het warmte- en koudesysteem:

- Let op onbedoeld warmteverbruik. Wil je geen kosten voor warmteverbruik in de zomermaanden, zorg dan dat de thermostaat zowel gedurende de dag als de nacht lager staat ingesteld dan de daadwerkelijke temperatuur in die ruimtes is en wordt. Voorbeeld: Buiten is het boven de 25 graden, in de woonkamer loopt de temperatuur op tot 25 graden. Je thermostaat staat ingesteld op 22 graden. Er stroomt koel water door de vloerleiding.

- In de avond koelt het af, de temperatuur in je woonkamer zakt onder de 22 graden. Twee uur later treed de verwarming in werking om op te warmen tot 22 graden. Dit verwarmen zal aanhouden tot de ingestelde temperatuur is bereikt. Dit betekent dat je ook op een warme zomerdag warmte verbruikt en hogere kosten krijgt.

- Zorg dat er niet meer dan 3 graden verschil zit tussen de ingestelde temperatuur van de verschillende ruimten.
Voorbeeld: De temperatuur in de woonkamer staat ingesteld op 21 graden; zet dan de badkamer niet lager dan 18 graden, anders kost het extra warmte-energie om de woonkamer op de 21 graden te krijgen. Daardoor zal je verbruik  omhoog gaan en heb je hogere kosten.

- Houd de ingestelde temperatuur zo constant mogelijk. Als je wisselt in temperatuur, doe dat dan met maximaal 1,5 graden verschil.
Voorbeeld: De woonkamer staat ingesteld op 21 graden overdag. Wil je het ’s avonds wat koeler hebben,  stel dan de avondtemperatuur niet lager in dan 19,5 graden.
De reden hiervoor is dat het veel meer warmte-energie kost om een afgekoelde ruimte weer op te warmen. Daardoor verbruik je meer en krijg je hogere kosten.

Een duurzaam woongenot gewenst.


Het DRIES systeem draait naar behoefte.
Wij hebben geen storing te melden.
Ervaar je dit anders, laat ons dit dan weten via service@WarmCruquius.nl.

Dan gaan we voor je aan de slag.